Bæredygtighed og Forretningsansvar hos CHAYA

Kort om CHAYA

CHAYA er et univers af te, mennesker og fortællinger. Vores forretning består af to tebutikker, en onlineforretning, Dronning Louises Tehus, Paradehuset i Bernstorffsparken samt vores lager og administration.

Vi leverer te og tilbehør til både private kunder og virksomheder. Det forpligter – både miljømæssigt og menneskeligt – og det ansvar tager vi alvorligt. Vi arbejder målrettet med at reducere affald, skåne klimaet og sikre et sundt arbejdsmiljø. Mange af vores tiltag sker i samarbejde med dygtige leverandører og partnere, som hjælper os med at finde bæredygtige løsninger.


Vores tilgang

Vi arbejder med ansvarlighed, helhedstænkning og løbende forbedringer – og forsøger at tage hensyn til både miljø, mennesker og vores egen forretning med blik for helheden – både miljø, mennesker og forretning.


Medarbejdere – CHAYA-ånden

Vores medarbejdere er kernen i vores virksomhed. Nogle medarbejdere har været hos os i mere end 25 år. Nogle er seniorer. Andre er unge mennesker, som har deres første fritidsjob som "te-øsere". Denne mangfoldighed i alder og erfaring er med til at skabe den særlige CHAYA-ånd – en kombination af nysgerrighed, stabilitet, humor og omsorg.

Vi arbejder aktivt for at sikre et trygt og respektfuldt arbejdsmiljø med fokus på personlig udvikling, gensidig tillid og balance i hverdagen.


 

 

Kunder og samarbejdspartnere

CHAYA’s historie er tæt forbundet med vores kunder og samarbejdspartnere. Mange har været med os siden begyndelsen i 1981 – og vi ser det som en tillidserklæring, som vi er både ydmyge over og taknemmelige for.

Vi arbejder kontinuerligt på at fastholde og udvikle disse relationer gennem dialog, pålidelighed og nærvær. Samtidig er vi optagede af at møde nye kunder og samarbejdspartnere med samme åbenhed og respekt.


Produkter og leverandører

Te og mere

Te er vores kerneprodukt og vi tilbyder også relaterede varer og services, som understøtter teoplevelsen. Vi vælger vores leverandører med omhu – ud fra kriterier om kvalitet, ordentlighed, ansvarlighed og bæredygtig udvikling. Vi er i løbende dialog om alt fra arbejdsforhold i produktionen til optimering af emballage og transport.

 

 

Teposen

I 2018 begyndte vi – i samarbejde med COWI – et arbejde for at undersøge vores tepose og dens miljø- samt menneskelige påvirkning. Det førte til konkrete ændringer:

  • Vores pyramideposer er i dag 100 % plantebaserede, uden mikroplast
  • Poserne er industrielt komposterbare og dermed fri for miljøskadeligt restaffald

Det betyder, at du stadig skal smide posen i restaffald, da ikke alle kommuners sorteringsanlæg kan håndtere denne proces endnu. Det betyder også, at du kan nyde din te uden mikroplast – og med et reduceret CO₂-aftryk. Sidstnævnte da bionedbrydelige teposer er mindre CO₂-belastende end nylon poser.

 


 

 

Materialer, tryksager og emballage

Vi benytter FSC®-certificeret, Cradle to Cradle™-certificeret og bionedbrydeligt materiale, hvor det er muligt – både i emballage og markedsføringsmaterialer.

Siden 2018 har vi haft et samarbejde med KLS PurePrint, som arbejder for at være verdens mest bæredygtige trykkeri. Det støtter vi meget gerne op om. Vores brochurer, postkort og tryksager produceres i dag i tæt samarbejde med KLS.

Desuden forsøger vi i praksis at genbruge emballage, hvor vi kan – i butikken, på lageret og i vores forsendelser.


Producentansvar og affaldshåndtering

Vi er medlem hos VANA.dk, som administrerer producentansvar for emballage og engangsprodukter. Det betyder, at vi:

  • Indberetter og betaler for de mængder emballage, vi sætter i omløb
  • Skal sikre, at emballagen bliver korrekt indsamlet, sorteret og genanvendt
  • Fører løbende egenkontrol og datadokumentation

På alle vores fem lokationer sikrer vi affaldshåndtering i samarbejde med Marius Pedersen A/S, som registrerer vores affaldsmængder og leverer CO₂-rapporter, der hjælper os med at reducere vores samlede miljøaftryk.


Økologi i konstant udvikling

En stadig større andel af vores teer er økologiske. Det gælder både vores butikker, webshop og serveringer i Dronning Louises Tehus. Vi arbejder målrettet på at øge økologiske alternativer i hele vores sortiment, uden at gå på kompromis med kvalitet.


Madspild og genanvendelse

Vi arbejder løbende på at forbedre vores planlægning og minimere madspild – især ved højtider som jul og påske.

Eksempler:

  • I Dronning Louises Tehus serverer vi typisk kun for gæster med reservation, hvilket reducerer spild.
  • Rester fra fx afternoon tea tilbydes gæsterne i en TreatBox®. Iøvrigt et mere bæredygtigt alternativ til traditionelle doggybags i plast og folie.
  • I butikkerne nedsætter vi priserne markant på sæsonvarer, varer med sidste salgsdato og varer som udgår.

 

 

 

Fra kop til kompost

Vores brugte te fra Dronning Louises Tehus komposteres hos Haver til Maver – vores nabo i Bernstorffsparken. Det er et skolehaveprojekt, hvor børn lærer om kredsløb, bæredygtighed og madproduktion. Fra efteråret 2025 skal teen indgå som et lille konkret læringspunkt i et formidlingsprojekt om kompost og ressourcekredsløb. Vi ser meget frem til det kommende lokale samarbejde og glæder os til at lære børnene lidt om vores lille univers.


Energi og drift

Vi har i mange år haft fokus på energibesparelser herunder med erstatning af lyskilder med LED. Vi arbejder løbende med at afsøge nye muligheder for vedvarende energi. Vi anvender grøn energi og minimerer unødvendigt energiforbrug i lager og butikker. Derudover arbejder vi med bl.a. vores televerandører ift at understøtte deres arbejde med vedvarende energi.


Kommunikation og inddragelse

Vi ønsker at gøre det nemt for vores kunder at træffe bæredygtige valg. Vi taler løbende med både kunder og leverandører om, hvor vi kan sætte ind. Et eksempel på kommunikation er vores sorteringsvejledning i vores emballage som rondellen i toppen af vores te-rør.

Vi er altid åbne for dialog og nye idéer. Har du forslag eller input, er du meget velkommen til at kontakte os.


Samfundsansvar og etik

Vi har siden 2013 været tilsluttet FN’s Global Compact og arbejder med de ti principper inden for:

  • Menneskerettigheder
  • Arbejdstagerrettigheder
  • Miljø
  • Anti-korruption

Dette gælder både internt og i samarbejdet med vores leverandører – især dem, der står for vores vigtigste råvarer som te. Vi er i tæt dialog med dem om arbejdsforhold, etik og lokal påvirkning.


Donationer og sponsorater

Vi yder løbende donationer og sponsorater til formål, som vi mener skaber værdi i samfundet. Ikke mindst lokalt. Medmindre andet er aftalt, foregår dette diskret mellem modtager og CHAYA.


Sammen kan vi gøre en forskel

Vi har ingen færdig opskrift – men vi arbejder hver dag på at forbedre vores praksis, skabe transparens og drive en virksomhed, som tager ansvar.